Translate

lördag 16 maj 2015

Köksträdgården, täckodling med vall.

Just nu känns hela köksträdgården som ett stort kaos. Frön är satta och det börjar att komma upp knoppar här och var. Tyvärr har vi haft en kyligare period och det märks då allt verkar ha stannat upp.
Men arbetet kan fortsätta under tidens gång. Nya odlingslotter och rabatter går att fixa även fast sommaren närmar sig med stormsteg.

Jag gillar återbruk och att skapa eget.  Verkar det som om jag fått inspiration från något ni känner till är det inte omöjligt. Man skapar utifrån vad man sett och gillar och förändrar det så det anpassas efter ens egna tycke och smak.  Vissa saker ser man i förbifarten och det fastnar i huvudet på en, även om man inte minns varifrån
Jag hoppas kunna ge inspiration åt andra så där i förbifart.

På tal om återbruk, jag älskar att återbruka gräsmattor. Och när man gräver gångar så blir det lite gräsmatta som samlas på hög. Det är synd att bara dumpa det någonstans.
Vi har en fläck i köksträdgården där det är mossa och berg. Den fläcken gör jag nu en vall runt med just uppgrävd gräsmatta, de delar som blev mindre lyckade uppgrävda. Innanför den vallen kommer jag att täckodla.  Med åren så kommer odlingen hamna högre och högre upp vilket gör att vi tillslut får en upphöjd täckodling.

Vallen är halvklar just nu. Kroppen orkade inte mer just nu. Men det får ta den tid det tar och tanken är att trädgården ska bli mer eller mindre självgående och lättskött i framtiden. 
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge 😉

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar