Translate

onsdag 27 maj 2015

"Nyttiga men bortglömda växter som nu för tiden kallas ogräs "-paj

Kirskålkullen levererar!
Idag gjorde vi "ogräspaj" eller "alla nyttiga men bortglömda växter som nu för tiden kallas ogräs "-paj.

Till en form på 24 cm på diametern.

Jag tog en 5-litershink och gick ut för att fylla den med nässlor och kirskål  (hela  späda eller bara bladen från de grövre.)
Även maskrosblad.  Ni kan även nu på försommaren ta björklöv och annat gott.

Sedan förvällde jag allt det som jag plockat. Då låter man grödorna vara en kort stund i kokande vatten.
De förvällda grödorna klippte jag sedan bara med en sax för bättre storlek att äta i pajen.

FYLLNING

Det nyttiga ogräset.
1 ägg
1 dl grädde
2 dl riven ost
2 vitlöksklyftor
1 msk gurkmeja
Salt och peppar
Rör ihop allt utom 1 dl av osten.

BOTTEN

2 dl olja
1 ägg
2dl kruskakli
1 dl vatten
Ca 3 dl vetemjöl
En nypa salt.

Blanda och knåda.
Kavla ut i formen.

Sätt ugnen på 225 grader.

Ställ in pajskalet i ugnen ca 5 minuter så den blir lite torrare.

Fyll skalet med fyllningen och strö över ost.
Grädda pajen i ugnen 30-40 minuter.

Jag serverade pajen med ett bröd  som jag bakat med ingredienser från gården ☺

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar