Translate

torsdag 21 maj 2015

Min första äng.

När vi köpte gården såg det ut som hej kom och hjälp mig. Man visste inte var man skulle börja.  Det var igenväxt och det låg skräphögar lite var stans.
Vi beslutade då oss för att börja framifrån , gå bakåt och sedan utåt.
Första projektet för mig blev att ordna en ängsmark.
Jag rev upp allt som var på platsen och sådde ängsfrön med ängsgräs.  Hade en som sålde sådant i min umgängeskrets .
Men jag gjorde inte enligt skolboken.
Jag rev upp marken, ut med fröna och över med lite kompostjord.  Sedan har jag bara låtit det vara.
Det fungerade. De två sista åren har det vuxit upp ängsblommor där. Var trögare första åren  .
Fast i början hade jag inte trästockar som förmultnar på ängen. Efter att jag slängde dit dem frodas livet där.

Det är underbart när blommorna kommer upp så där lagom vildvuxna. 
Jag älskar vildvuxet men vill gärna kunna ta mig fram och veta att barnen kan leka fritt i det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar