Translate

lördag 23 maj 2015

Naturlig hud och hårvård

Nu äntligen börjar det bli farten på naturen.  Det har varit lite segstartat och ändast  nässlor, maskrosor och kirskål har behagat titta upp.
Men nu slår försommaren ut i full blom.
Nu är det bara att samla in och torka inför vintern.


Daggkåpa med sin daggdroppe.  Fotot är taget i vår trädgård. 
Daggkåpan är en av mina favoritväxter. Den hjälper mig genom menstruationerna.  Jag gör te av denna underbara växt och ca 20 minuter efter att jag intagit det minskar blödningen kraftigt. Där inte receptbelagd medecin kunde hjälpa mig hjälpte daggkåpan mig.
Daggkåpan har också en så härlig mystisk och magisk historia. Daggdroppen som samlas i bladet vill alkemisterna åt då de trodde sig kunna framställa guld med dess hjälp
Växten har också hjälpt kvinnor genom alla tider och fick smeknamnet "kvinnans bästa vän". Och det förstår jag med tanke på hur den hjälper mig.
Dekokt av daggkåpa. 

Men denna kväll så har jag gjort en dekokt som får stå och dra över natten. Det ska bli ansiktsvatten.

Späda björklöv under torkning i torkolla. 


I början av året stormade det. Många träd föll och andra blev skadade av de fallna träden.  Eftersom vi tar tillvara på egen ved låter vi björkarna ligga och blomma ut innan uppsågning.  Perfekt höjd att dra löven från de kolossala kronorna. 
Björklöven får torka och sedan har vi schampo för barnens känsliga och tunna hår. 
Jag kör också "no poo" och allt mitt hårömma försvann. Likaså klåda som jag haft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar